سیستم ESP پژو 206 و 207

این سیستم‌ها در هنگام حرکت خودرو فعالند و شرایط دینامکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف، کنترل می‌کنند :

ABS : سیستم ترمز ضد قفل هنگام قفل کردن چرخ‌ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز، کاهش می‌دهد.

ASR : سیستم جلوگیری از هرز گردی چرخ ها ، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب‌گیری برای خودرو فراهم می‌کند.

EBD : سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز، نرم‌افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخ‌ها را در هنگام قفل کردن بر عهده دارد.

ESP : سیستم کنترل پایداری الکترونیکی برای جلوگیری از انحراف خودرو

در حقیقت ESP مخفف Electronic Stability Program (سیستم کنترل الکترونیکی پایداری) است که برای بالابردن پایداری خودرو روی آن نصب می‌شود

این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن، طراحی شده است. اگر راننده با گردش سریع فرمان،کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد، سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر می‌گرداند

اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخ‌های آن فعال شود، به دلیل اختلاف سرعت، در جهت همان چرخ می‌چرخد. راننده با فشردن یکی از پدال‌ها یا اهرم‌های موجود در زیر پای خود، خودرو را به سمت دلخواه، هدایت می‌کند. سیستم ESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو، آن‌را به مسیر اولیه خود باز می‌گرداند.ESP ،لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ، کنترل می‌کند و خودرو را به مسیر مورد نظر راننده بر می‌گرداند.

سیستم ESP با استفاده از حسگر فرمان از جهت مورد نظر راننده مطلع می‌شود. حسگر چرخ‌ها و محاسبات، اختلاف سرعت ایجاد شده، وضعیت خودرو را روی سطح، تخمین می‌زند و با مقایسه این دو داده، انحراف خودرو از مسیر مورد نظر، بررسی می‌شود. هنگام گردش فرمان، بین چرخ‌ها و اطلاعات حسگر شتاب، جهت مورد نظر راننده را مشخص می‌کند. اگر لغزش جانبی در خودرو ایجاد شده باشد، سیستم ESP آن‌را به حالت اولیه خود باز می‌گرداند.

ESP سیستم ترمز نیست! برنامه پایداری الکترونیکی است

در واقع ESP به این صورت وارد عمل می‌شود که کنترل تک تک ترمزهای چرخ‌ها را بر عهده می‌گیرد و همچنین دریچه گاز ورودی موتور را هم کنترل می‌کند. در واقع دریچه گاز (پدال) را کمتر می‌کند تا سرعت خودرو به مقدار مطلوب برسد. سنسورهای به‌کار رفته در این سیستم اختلاف موجود در زاویه خودرو و زاویه چرخش فرمان را احساس می‌کنند و دائما به رایانه مرکزی خودرو گزارش می‌دهند و این رایانه است که با ورودی‌های دریافتی خود، بهترین تصمیم را می‌گیرد.

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان از این سیستم عنوان کرد کاهش چشم‌گیر تصادفات می‌باشد. هر راننده‌ای ممکن است در شرایط لغزنده مجبور به رانندگی باشد، خواه آب و هوا بارانی باشد یا برفی و یخبندان. سیستم ESP کمک شایانی به حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب و هوایی می‌کند.

محتویات پکیج :

یونیت ترمز MK60

سنسور چرخش عمودی YAW Sensor

پمپ روی بوستر به همراه سنسور فشار ترمز

دو عدد لوله جهت فشار روغن بین پمپ بوستر و یونیت ترمز

کلید خاموش کننده سیستم

کام 2000 مجهز به سنسور زاویه فرمان

دسته سیم و سوکت های موبوطه

ویدیوی نحوه عملکرد سیستم ESP

ویدیوی تست سیستم ESP روی 206